گوناگون

همه چیز درباره انتخاب رنگ و طرح لباس ساقدوش عروس و داماد

ساقدوش عروس و داماد


ساقدوش عروس و داماد (به انگلیسی: BRIDESMAIDS)، از اعضای مهم مراسم عروسی هستند. ساقدوش داماد و ساقدوش عروس، مکمل تیپ و همراه آنان در مراسم بوده و معمولا از دوستان و نزدیکان انتخاب می شود. روانشناسی رنگ در طراحی پارچه و لباس این افراد، نقش تعیین کننده ای در جذابیت آفرینی مراسم عروسی دارد. بیش از ۴۰ نکته از وظایف و شیوه انتخاب لباس ساقدوش ها در گزارش امروز «لوکس عروس» اشاره شده است که مطالعه آن را به همه زوج های خوشبخت توصیه می کنیم.

با ما همراه باشید.

وظایف ساقدوش عروس و داماد

یکی از مهم ترین موضوعات در برنامه ریزی مراسم عروسی (WEDDING PLANNING) که در  حوزه مدیریت رویداد (EVENT PLANNING) در دستور کار برنامه ریزان رویداد (EVENT PLANNER) قرار می گیرد، توجه به لباس و وظایف ساقدوش ها در این رویداد رمانتیک است. برنامه ریز مراسم عروسی باید توجه ویژه ای به لباس این افراد بکند. چرا که در اکثر عکس های گروهی و هم چنین مدیریت مراسم، حضور این افراد، چشمگیر بوده و کلاس و پرستیژ مراسم را افزایش می دهد.

با توجه به این که ساقدوش عروس و داماد، معمولا چند نفر است و این افراد، از دوستان و آشنایان نزدیک عروس خانم و آقا داماد هستند، لذا، هماهنگی بین آن ها برای انجام وظایف، سخت نیست. اما همواره تفاوت دیدگاه ها سبب می شود که ساقدوش ها به خصوص ساقدوش های عروس، روی  انتخاب طرح لباس و رنگ، سخت گیر باشند و در پاسخ به این پرسش که ساقدوش عروس یا داماد باید مجرد باشد؟ جواب منفی است ولی در انتهای مراسم عروسی وقتی عروس دسته گل را پرتاب می کند تنها مهمانان مجرد باید برای گرفتن دسته گل عروس صف بکشند !

وظایف ساقدوش عروس و داماد

(طرح ساده لباس ساقدوش ها، اصلا جلوه لباس سفید عروس کوتاه قامت را نگرفته است)

ساقدوش داماد، معمولا برادر یا برادران داماد است و در سمت راست و چپ او قرار میگیرد و همراه وی در این مراسم به شمار می روند. آداب و رسوم ساقدوش های داماد در کشورهای مختلف، متفاوت است. در ایران، کشور هزار فرهنگ، اقوام ایرانی، رسم و منش خاص خود را برای این مراسم دارند. معمولا در مراسم عروسی، ۲ تا ۴ ساقدوش برای داماد و عروس در نظر گرفته می شود. طراحی لباس این افراد، بخشی از هزینه عروسی است که معمولا به عهده داماد قرار دارد.

طرح ساده لباس ساقدوش ها

(روانشناسی رنگ و توجه به تعادل، توازن و ترکیب رنگ ها در  طراحی لباس ساقدوش ها، وظیفه استایلیست مراسم عروسی است)

وظایفی که می توان برای ساقدوش داماد قبل از اجرای مراسم ارائه کرد به شرح زیر است:

  • همراهی با داماد در بسیاری از لوکیشن های عکسبرداری انفرادی و حتی با عروس خانم
  • همراهی رنگ با لباس او که جذابیت فوتوشوت ها در لوکیشن های مختلف را افزایش دهد.
  • جذاب کردن فرآیند عکسبرداری و طراحی تم مراسم
  • کمک و یاری به داماد جهت انجام امور محوله از زمان آرایشگاه تا برگزاری کامل مراسم عقد و عروسی.
  • همراهی با برنامه ریز مراسم و کمک به تهیه تشریفات این شب رمانتیک.
  • همراهی با داماد جهت ارائه مشاوره و اقدام به خرید مایحتاج مراسم
  • تحریر کارت های عروسی و توزیع آن به نیابت از عروس و داماد.
  • صحبت کردن با داماد و عروس خانم جهت کاهش استرس های ناشی از شب و روز مراسم.
  • نقش مشاور به آقا داماد در انتخاب لباس دامادی.

ساقدوش داماد، وظایف سنگین ترین از ساقدوش عروس بر عهده دارد

بهتر است موارد زیر را ساقدوش داماد در نظر داشته باشد:

  • به دلیل این که مراسم عروسی، از شب قبل آغاز و تا روز بعد از مراسم ادامه می یابد، خود را برای ۷۲ ساعت سخت آماده کند.
  • ساقدوش داماد، وظایف سنگین ترین از ساقدوش عروس بر عهده دارد. لذا آمادگی جسمانی و روحی اهمیت دارد.
  • ساقدوش داماد، الزاما نباید استایلیست و مشاور مد باشد. اما باید به داماد در انتخاب بهترین رنگ و طرح و پوشیدن لباس در لوکیشن های مختلف، یاری دهد.
  • ساقدوش داماد باید طرح و رنگ و تم پاپیون، کراوات و کفش خود را متناسب با لباس داماد انتخاب کند که مورد تایید استایلیست مراسم باشد.
  • کلیه چک لیست مراسم عروسی را باید یکی از ساقدوش های داماد عهده دار شود.
  • یادآوری به داماد جهت انجام صحیح تشریفات بر اساس پروتکل توافق شده توسط برنامه ریز، باید در نظر گرفته شود.
  • یکی از ساقدوش های داماد، باید نقش هماهنگی بین داماد با دیگر ساقدوش های مرد و زن را بر عهده داشته باشد.

وضع ظاهری ساقدوش

  • نگهداری هدایایی که به داماد داده می شود معمولا از جمله وظایف همیار داماد است.
  • وضع ظاهری ساقدوش اصلی، و دیگر ساقدوش ها باید حفظ و ثابت باشد.
  • پرستیژ مراسم، می تواند رابطه زیادی به نوع برخورد و رفتار سازمانی ساقدوش ها با مهمانان داشه باشد.
  • معمولا ساقدوش ها، پشت سر عروس و داماد حرکت می کنند. لبخند زدن نباید فراموش شود.
  • ساقدوش ها باید همراه مدیر فیلمبرداری و عکسبرداری باشند.
  • شادی آفرینی در مراسم عروسی، بایستی بر محوریت ساقدوش ها باشد.
  • ساقدوش ها بایستی احترام به فرهنگ های مختلف مهمانان را در نظر داشته باشند.
  • در مراسم عروسی، برخی از عکس ها با بعضی مهمانان، ضروری و الزامی است. یادآوری آن، وظیفه ساقدوش اصلی خواهد بود.

انتخاب طرح و رنگ لباس ساقدوش

انتخاب طرح و رنگ لباس ساقدوش

یکی از مهم ترین دغدغه های ساقدوش ها در مراسم عروسی، انتخاب رنگ و طرح لباس آنها است. آن ها دوست دارند تناسب رنگ و طرح لباس خود را با لباس عروس و داماد برقرار کرده  تا نه تنها جلوه  و شکوه  لباس  عروس یا داماد گرفته نشود، بلکه مثل اکسسوری، مکمل تیپ و پوشش این زوج خوشبخت باشند. بنابراین، باید در انتخاب رنگ و طرح لباس، توجه کرد.

انتخاب رنگ درست لباس ساقدوش ها

انتخاب رنگ درست لباس ساقدوش ها، هم تاثیر زیادی در فوتوشوت های عروس و داماد دارد و هم فضای دل انگیز و جذابی را برای این زوج خوشبخت به ارمغان می آورد. رنگ  لباس ها، بسیار مهم  است. در این جا همان طور که قبلا گفتیم، روانشناسی رنگ ها بسیار اهمیت دارد. بهتر است، رنگ لباس ساقدوش ها بر اساس تمی که برای مجلس در نظر گرفته  می شود انتخاب شود.

 پوشش ساقدوش ها با پارچه های مختلف با لباس عروس و داماد

مثلا اگر تم عروسی، صورتی است، تنالیته هایی از رنگ صورتی در نظر گرفته شود. گاهی، استایلیست می خواهد تا با بازی کنتراست ها، رنگ لباس ساقدوش ها را کاملا متفاوت با انرژی و شدت رنگ لباس عروس و داماد طراحی کند تا شادابی عکس ها افزایش یابد.

سایه ای از رنگ های روشن لباس ساقدوش

(سایه ای از رنگ های روشن را در عکس بالا مشاهده می کنید که با تاجی از گل های بهاری، پوشش ساده و باشکوهی را برای ساقدوش های جوان به ارمغان آورده است)

گاهی مشاهده می شود که پوشش ساقدوش ها با پارچه های مختلف با لباس عروس و داماد است. هیچ اشکالی ندارد. همه  چیز در دنیای  مد و لباس، از فاکتوری به نام سلیقه تبعیت می کند. اما به هر حال، اصول و عرف موجود هم باید در نظر گرفته شود. یعنی ساقدوشی با لباس مشکی یا سراسر خاکستری در حالی که لباس عروس تنالیته تیره رنگ دارد، استفاده نمی شود.

 استفاده از رنگ های تیره و خنثی در طراحی لباس ساقدوش

البته  نکته ای که باید در نظر گرفت آن  است که پوشش این همیاران عروس و داماد، به تناسب فصل باید دیزاین شود. در نیمه دوم سال که هوا رو به سردی است، پارچه لباس ها، ضخیم می شود و پیراهن و کت مردانه ضخیم است. در فصل سرد سال، استفاده از رنگ های تیره و خنثی در طراحی لباس ساقدوش داماد توصیه می شود.

در نیمه اول سال که هوا گرم است، ساقدوش های عروس علاقمند هستند تا از دکلته ها یا لباس های تک شانه استفاده  کنند و از پارچه های  رنگ روشن و پارچه های طرح دار بعضا پلیسه دار و مروارید دوزی یا سنگ دوزی استفاده  می کنند.

از همه ساقدوش ها در انتخاب طرح و رنگ لباس، نظر سنجی شود

در انتخاب رنگ لباس ساقدوش ها به موارد زیر باید توجه کرد:

  • استایلیست مراسم عروسی با رایزنی با مدیر رویداد (event planner) تم عروسی را مشخص کند تا انتخاب لباس این افراد بر اساس تم باشد.
  • از همه ساقدوش ها در انتخاب طرح و رنگ لباس، نظر سنجی شود. نظر همه افراد گروه مورد نظر باشد و بررسی گردد. خرد جمعی در طراحی و انتخاب رنگ لباس ساقدوش باید مهم باشد تا کدورتی پیش نیاید.
  • اهمیتی ندارد که برخی از سولدوش ها، چاق یا لاغر، قد بلند یا قد کوتاه یا پوست تیره یا پوست روشن دارند. اهمیتی ندارد که آقایان، کچل یا مو دار هستند و بانوان هم قد و هم وزن نیستند. آن چه اهمیت دارد، روانشناسی رنگ و طرح لباس آن ها با لباس زوج خوشبخت است.
  • اگر اکثر سولدوش ها دارای رنگ پوست تیره هستند، رنگی برای لباس آن ها انتخاب شود که تناسبی وزین و شکیل بین رنگ پوست و رنگ لباس برقرار شده و این تناسب، همراستا با لباس زوج خوشخبت باشد تا جشنواره ای از رنگ های غیر جذاب و درهم برهم را شاهد نباشیم.

 لباس سولدوش های خانم باید هم شکل باشد

  • پس از انتخاب رنگ، نوبت انتخاب طرح لباس است. لباس سولدوش های خانم باید هم شکل باشد. یعنی  اگر همه دکلته کوتاه یا دکلته بلند یا دکلته مروارید دوزی شده یا لباس پف دار یا پوششی با دامن اسکارلتی بر تن دارند، در پوشش همه، همین طرح رعایت شود. رسم نیست که شکل لباس ساقدوش های خانم، متفاوت باشد. اگر متفاوت باشد، شکوه لباس و جلوه پوشش عروس گرفته می شود و تمرکز دید مخاطب به دلیل عدم هارمونی لباس آن ها،روی  لباس عروس  متمرکز  نمی شود. همان طور که گفتیم، ساقدوش ها، مکمل استایل عروس و داماد هستند.

طراحی پوشش سولدوش های جوان

  • رنگ بنفش، رنگ سال ۲۰۱۸ میلادی بود. رنگ سلطنتی و باشکوه بوده و به ندرت استفاده می شود. همیشه جذابیت خود را داشته و انتخاب شایسته و مطلوبی برای طراحی پوشش سولدوش های جوان است. رنگی کلاسیک و زیبا که از تم پر رنگ تا کم رنگ، برای هر پوست و مو توصیه می شود.

  • اگر به دنبال لباس آبی و سبز رنگ هستید، به رنگ پوست خود توجه کنید. اگر پوست روشن دارید، از رنگ سبز استفاده کنید. توجه داشته باشید که تنالیته رنگ آبی، متناسب با هر رنگ پوستی است.
  • اگر به دنبال انرژی بالا در طراحی لباس هستید و می خواهید جذابی لباس عروس و داماد در اوج باشد، توصیه می کنیم که که از رنگ قرمز و نارنجی استفاده کنید. رنگ قرمز و نارنجی، HOT است. نماد شادابی و طراوت و انرژی مثبت بوده و حس و حال و شیطنت خاصی در آن نهفته بوده و مکمل تیپ عالی برای زوج خوشبخت است. در عکسبرداری و فیلمبرداری، پوشش نارنجی یا قرمز یا زرد سولدوش ها، شدت رنگ بالا داشته و نوعی لاکچری بودن را تداعی می کند. البته باید به تم اصلی مراسم هم توجه کرد.

انتخاب کفش و دسته گل سولدوش ها

  • گاها مشاهده می شود که به دلیل حجم بالای فعالیت ها و فرصت کم در مدیریت مراسم، انتخاب کفش و دسته گل سولدوش ها، تحت تاثیر انتخاب لباس قرار می گیرد. حتما برای انتخاب  کفش نیز برنامه ریزی شود. مخصوصا اگر لباس سولدوش های بانو، کوتاه است و قصد دارند از کفش پاشنه بلند استفاده کنند. زنجیر هایی که به ساق پا بسته  می شود (پابند) هم اهمیت دارد. لذا نباید هیچ المانی در طراحی استایل این افراد فراموش شود.

همه لباس های ساقدوش های خوش تیپ، باید هم اندازه باشد

  • همه لباس های این همیاران خوش تیپ، باید هم اندازه باشد. بلندی و کوتاهی لباس ان ها چه به صورت عمدی و چه سهوی، هیچ ایرادی ندارد. اما شکوه لباس زوج خوشبخت را تحت تاثیر قرار می دهد. طول و عرض لباس همیاران باید با هم متناسب بوده و شاهد نوسانی در طرح و دوخت و برش نباشیم. این موضوعات را دانشجویان رشته های طراحی پارچه و لباس توجه کنند.
  • انتخاب اکسسوری ها هم بهتر است همراستا بوده و شاهد تغییرات خاصی نباشیم تا جلوه لباس زوج خوشبخت گرفته نشود. اگر قصد استفاده از جواهرات و اکسسوری متنوع دارید، رنگ های تند استفاده نشود.
  • اگر رنگ و طرح اکسسوری همیاران، تفاوت چشمگیری با هم داشته باشید، اصول زیبایی شناسی در انتخاب اکسسوری و هم چنین هارمونیک استایل، نقض  می شود.

هیچ ایرادی ندارد که رنگ لباس ساقدوش ها با هم متفاوت باشد

  • همان طور که گفتیم، هیچ ایرادی ندارد که رنگ لباس ساقدوش ها با هم متفاوت باشد. اما نباید این تنوع رنگ به قدری زیاد باشد که بیننده گیج شود. مثلا زرد و آبی و صورتی و نارنجی، هیچ گاه ترکیب رنگ خوبی برای لباس ساقدوش های عروس نیست. اما سایه رنگ ها، انتخاب هوشمندانه ای به نظر می رسد. در این موضوع، باید توجه کنید که پارچه ای انتخاب شود که در نور خورشید به خصوص در نیمه اول سال، طیف متنوع ایجاد نکرده و درخشندگی ثابتی داشته باشد. طیف های مختلف رنگ های تیره یا روشن، می تواند گزینه فاخری در انتخاب رنگ لباس باشد.

ست کردن کت و شلوار ساقدوش داماد

(مثالی از ست کردن کت و شلوار ساقدوش داماد)

  • همیاران خوش تیپ شما نباید به تنهایی به خرید رفته و پوشش و رنگ مورد نظر خود را خریداری کنند. این کار اصول هارمونیک و تناسب و جذابیت را نقض می کند. همه چیز باید تحت نظر استایلیست مراسم باشد. بیننده نباید در اقیانوسی از رنگ های بی ربط و پارچه های طرح دار و مدل دار بلند و کوتاه غرق شود.
  • رسم این است که همه، بر اساس رنگ و طرح لباس عروس و داماد و تم مراسم، رنگ و طرح مورد نظر استایلیست را که بر اساس خرد جمعی حاصل شده را در نظر گرفته و نسبت به خرید یا دوخت لباس اقدام می کنند.

یکی از بهترین رنگ ها برای ساقدوش ها

  • یکی از بهترین رنگ ها برای ساقدوش ها، رنگ آبی است. آبی روشن، انتخابی شایسته است.
  • توجه کنید که الزاما، از لباس ساقدوشی خود در همه مراسم ها نمی توان استفاده کرد. چون این لباس خاص برای یک مراسم خاص است. اما با ترفندهایی در طراحی استایل، می توان از این لباس عروسی نیز در موقعیت های شیک و مجلسی استفاده کرد.

 لباس ساقدوش های داماد در مراسم شب

(پاپیون مشکی گزینه عالی برای لباس ساقدوش های داماد در مراسم شب است. با تیپ امروزی بسیار سازگار بوده و جلوه لباس داماد را تحت تاثیر قرار نمی دهد)

 برنامه طراحی استایل ساقدوش داماد

(تیپ غیر رسمی هم می تواند در برنامه طراحی استایل ساقدوش داماد باشد. پوشیدن کت و شلوار، الزامی است اما این که رسمی باشد، الزامی ندارد. کت های پشمی اسپرت خوش دوخت با شلوار رنگی، مناسب مراسم عروسی در روز و در نیمه اول سال است)

  • همان طور که درشکل زیر مشاهده می کنید، ساقدوش های مرد اجباری به انتخاب جلیقه هم رنگ ندارند. اما بهتر است، تناسب رنگ و طرح رعایت شود.

ساقدوش های مرد اجباری به انتخاب جلیقه هم رنگ ندارند

  • به نظرات برایدزمیدها (سولدوش ها) احترام بگذارید. بعضی ها دوست ندارند لباس غیر پوشیده بر تن کنند یا بعضی ها لباس بدون آستین را نمی پسندند یا دامن های کلوش یا پرنسسی به تیپ و استایل ان ها نمی آید. لذا انتخابی شایسته است که اولا نظر جمعی رعایت شده باشد و در ثانی، این افراد برای بیش از ۱۰ ساعت همراهی با زوج خوشبخت، در این لباس ها، احساس راحتی داشته باشند.

حتما بخوانید: مزون های لوکس تهران از شمال  تا جنوب شهر

همراه گرامی

اگر شما هم ساقدوش عروس یا داماد بودید و تجربه ای در طراحی و انتخاب لباس و برگزاری مراسم دارید، از طریق بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

همه چیز درباره لباس عروس و مراسم عروسی را هر روز در لوکس عروس دنبال کنید.

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا